Usuwanie Azbestu

Inwentaryzacja azbestu

Inwentaryzacja azbestu w zakładach przemysłowych jest obowiązkowa dla wszystkich podmiotów, które wykorzystują, użytkują lub przechowują wyroby zawierające azbest. Azbest jest niebezpiecznym materiałem, który może powodować choroby płuc i nowotwory. Dlatego należy go usuwać zgodnie z przepisami i zabezpieczać przed rozprzestrzenianiem się włókien azbestowych w środowisku.

Przeprowadzając inwentaryzację azbestu w Twojej firmie wykonamy m.in.:

  • Spis z natury wyrobów zawierających azbest, określając ich rodzaj, ilość, stan techniczny i lokalizację;

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o inwentaryzacji azbestu w gminach, możesz skorzystać z następujących źródeł:

  • Baza Azbestowa – portal informacyjny o azbeście i jego usuwaniu, prowadzony przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii;
 

Inwentaryzacje azbestu wykonujemy zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 13.12.2010 r. przeprowadza się inwentaryzację wyrobów zawierających azbest poprzez sporządzenie spisu z natury. Wynik inwentaryzacji podlega zgłoszeniu właściwemu organowi do dnia 31 stycznia danego roku1

Inwentaryzacja azbestu sprzyjać ma sprawowaniu ścisłego nadzoru nad eliminacją azbestu przez właściwe organy, tj. marszałków województwa oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Organy te muszą posiadać aktualną wiedzę na temat postępów w usuwaniu azbestu. Z tego względu należy uznać, że inwentaryzacja azbestu powinna być dokonywana każdego roku, bez względu na to, czy w danym roku nastąpiły jakiekolwiek zmiany w ilości wyrobów. Do takiego wniosku dojść można również analizując § 10 powołanego Rozporządzenia. Zgodnie z ust. 2 tego przepisu wykorzystujący wyroby zawierające azbest ujmuje wynik inwentaryzacji w „Informacji o wyrobach zawierających azbest” stanowiącej załącznik nr 3 do rozporządzenia i przedkłada ją corocznie w terminie do dnia 31 stycznia właściwemu marszałkowi województwa. 
Osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami składają wskazaną wyżej informację na ręce wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (§ 10 ust. 3 Rozporządzenia). Konieczność przeprowadzania inwentaryzacji azbestu każdego roku znajduje również potwierdzenie w § 10 ust. 4 Rozporządzenia. Nakazuje on sporządzanie informacji o inwentaryzacji w dwóch egzemplarzach. Jeden z egzemplarzy przekazywany jest właściwemu organowi, natomiast drugi powinien być przechowywany przez okres jednego roku, do czasu sporządzenia następnej informacji.